Pages

Tuesday 27 August 2013

7 Kebaikan TIMUN

Tahukah anda TIMUN mempunyai banyak khasiat?
TIMUN sering menjadi ulam.Ia amat sedap di makan mentah dan ada juga yang dimasak bersama lauk lain.
Jom! kita lihat apakah khasiat TIMUN.



1. MATA
    Jika mata kita mengalami mata letih dan bengkak, tekapkan TIMUN yang dipotong bulat pada mata.
    TIMUN mempunyai sifat anti-inflamasi dan menolong kurangkan bengkak.


2. SISTEM PENGHADAMAN
    Kandungan air yang tinggi dan serat makanan dalam TIMUN membantu mengurangkan toksin dari         sistem     penghadaman.
    Jus TIMUN yang segar pula membantu mengurangkan masaalah ulser,pedih ulu hati dan gastrik.

3. GUSI DAN GIGI
    Jus TIMUN amat baik bagi kita yang ada masalah gigi dan gusi kerana ia adalah suber serat yang           baik.

4. RAMBUT
    TIMUN menbantu pertumbuhan rambut yang sihat dan bersinar kerana ia mengandungi silikon dan
    sulfur.

5. PENYAKIT
   *  Jus TIMUN bermanfaat untuk penyakit kencing manis. Ia ada hormon yang diperlukan oleh sel-sel        pankreas untuk hasilkan insulin.
    * Ia juga membantu melarutkan kencing dan batu karang jika kita minum dengan lebih kerap.
    * Jika jus TIMUN dicampur dengan jus lobak merah, ia membantu mengurangkan gout dan sakit             artritis dengan merendahkan tahap asid urik. TIMUN bakaya dengan vitamin                  
      A,B1,B6,C,D,folat,kalsium,magnesium dan kalium.
   * Beberapa jenis kanser yang berisiko tinggi seperti kanser payudara,kanser prostat,kanser rahim dan       kanser ovari dapat dikurangkan dengan pengambilan jus TIMUN

6. DIET HARIAN
   * Amalan makan TIMUN membantu mengatasi masaalah sembelit.
   * TIMUN bagus untuk menurunkan berat badan kerana kandungi kalorinya rendah tetapi inggi  
      kandungan air.

7. KULIT
   * Masker yang dihasilkan daripada TIMUN digunakn untuk mengatasi ketegangan kulit.
   * Kulit TIMUN membantu memberi kelegaan pada kulit yang disebabkan oleh sinaran matahari.

Tip
Jika anda ingin membeli TIMUN pastikan ia berwarna hijau tua dan keras bila dipegang.Elakkan ambil TIMUN yang terlalu masak(kuning) kerana biasanya ia mengandungi lebih banyak serat yang tidak larut dalam air.
 


2 comments:

  1. Radang Paru-paru Copd.

    Saya Abd Kadir bin Sumardi, 42 tahun. Saya disahkan mengidap radang paru-paru pada akhir tahun 2020. Petanda awal sakit saya ialah batuk tak berhenti selama 3 bulan. Batuk yang berkahak dan adakala nya berdarah. Setelah mendapatkn rawatan di pelbagai klinik kerajaan dan swasta , batuk tetap tak baik, sukar bernafas dan dada terasa sakit sangat.
    Banyak rawatan alternatif dari produk luar saya ambil tapi tak berkesan. Kemudian saya buat x-ray dan mendapatkan rawatan hospital. Doktor pun mengesahkan saya mengidap radang paru-paru akibat dari pencemaran alam sekitar yang mengandungi bahan kimia. Untuk makluman, saya bekerja dalam persekitaran yang mengandungi pencemaran bahan kimia. Setelah itu sahabat saya telah terlihat di facebook berserta testimonial pesakit. Lalu dia pun memperkenalkan kepada saya untuk mencuba produk tersebut. Saya pun menghubungi pengasas produk tersebut En. Zuhairi dan mendapatkan nasihat daripada beliau. Beliau mengesyorkn saya untuk mencuba. Alhamdulillah dalam 2 minggu dah terasa perubahan .Batuk samakin berkurang. Saya terus mengamalkan 2 jenis jus itu selama beberapa bulan sampai masalah pernafasan dan batuk terus semakin baik. Menurut En. Zuhairi, masalah saya ini ialah paru-paru copd iaitu sakit yang tiada ubatnya dan pesakit perlu menggunakan oksigen sekiranya semakin teruk. Tapi Alhamdulillah sehingga kini saya terus mengamalkan. Syukur pada Allah mengenalkan saya dengan En. Zuhairi
    Semoga beliau berjaya membantu pesakit lain juga di luar sana untuk sembuh dengan produk ini.
    ..........................................................................
    Dan ramai lg psakit2 yg gunakan produk ni sembuh dari masalah lutut kronik,kanser gout kronik dan lain2 yg guna produk jutawan herbs ni. Ini kenyataan bkn rekaan untuk melariskan produk semata2. Benda elok harus dikongsi agar sama2 dapat manfaat,okay.

    Nanti boleh hubungi En. Mohd Zuhairi dn pm sendiri testimoni2 td tu yer..๐Ÿ˜‰

    9)Jadi saya mintak pd sape2 yg ada sakit kanser x kisah lah kanser apa pon...Call atau terus wasap Pengasasnya sendiri okay๐Ÿ‘‡๐Ÿป
    En. Mohd Zuhairi - 017468 7570


    ๐Ÿ’Yg penting ubat nya MAMPU DIBELI dan mujarab..mudah mudahan aaminn..๐Ÿคฒ๐Ÿผ


    Call order wasap@call- En mohd zuhairi- 0174687570

    ๐Ÿ˜kalau wasap lambat balas(biasa nya sebab ramai yg wasap dia.)
    Tp nanti dia akn blas jugak yer..
    #sharepadayangmemerlukan
    #sharing is caring

    ReplyDelete

Copyright to Shahana Sharafaddin
Designed by UMIESUEstudio 2015