Pages

Wednesday 9 October 2013

5 Tip Bantu Elak Sakit Belakang


  1. Postur tubuh adalah amat penting dijaga dalam membantu mengelak sakit belakang. Pastikan anda tidak membongkok ketika berdiri atau duduk. Jika anda berada di depan komputer untuk menaip, pastikan kedudukan belakang badan dan bahu tegak dan selaras. Ini kerana jika kita duduk membongkok,otot belakang dan tengkuk akan bersa kejang dan mudah sakit.
  2. Sebelum mengangkat barang,anda dinasihatkan pastikan berat barang yang ingin diangkat dahulu. Jika terlalu berat,sebaiknya diangkat secara berdua atau berkumpulan. Sebelum barang diangkat ,lakukan regangan ringam terlebih dahulu. memang agak lucu didengar atau dianggap remeh. Tetapi ia sangat menbantu dalam mencegah sakit belakang atau kecedraan otot.
  3. Senaman secara konsisten sangat penting untuk menjamin kesihatan tulang anda. Aktiviti ini dapat membantu kuatkan otot utama,abdomen dan belakang tubuh.
  4. Anda dinasihatkan mengekalkan berat badan yang ideal.Perut buncit mampu memberikan tekanan pada tulang belakang kita.
  5. Mengangkat barang juga perlu ada teknik yang tepat. Badan kita tidak perlu membongkok masa angkat barang. Anda perlu menundukan diri terlebih  dahulu, iaitu dengan membongkok dari bahagian pinggul ke kaki manakala bahagian atasbadan kekal tegak (seperti posisi bertinggung). Kedudukan ini harus dipraktikan sewaktu mengangkat 

No comments:

Post a Comment

Copyright to Shahana Sharafaddin
Designed by UMIESUEstudio 2015